Kostnaden för Google Ads är inte fast, och det finns inget minimum på hur mycket du måste spendera. Däremot kommer en för låg budget inte att ge ett gott resultat.
Hur mycket Google Ads kostar beror på ett antal saker:
- Konkurrensen inom din bransch (budgivning)
- Hur mycket pengar du vill lägga
- Vad du vill uppnå med din annonsering
Budgivning och konkurrens
Google Ads kommer inte alltid visa din annons för profilvatten när någon söker på profilvatten. Andra företag med profilvatten vill också synas, och det är de som du tävlar mot.
Om dina konkurrenter har annonser med högre annonskvalitet kommer du behöva betala mer för dina annonser ska synas. En annons med hög annonskvalitet har en relevant landningssida, och använder relevanta ord i både text och sökord.
Generellt kommer du undan med en CPC (kostnad per klick) mellan 15 – 30 kronor. Men det beror på hur dyra dina tjänster är och hur mycket dina konkurrenter är villiga att betala.
Att lägga tillräckligt med pengar
Även om det inte finns en officiell minimumbudget så måste man ändå tänka på att inte spendera för lite. Här är några frågor som du bör ställa dig för att avgöra din budget. Dessa ger dig en riktlinje, men en bra och genomtänkt Ads-strategi ger ofta ännu bättre resultat.
- Vad är maxsumman jag kan spendera?
- Vad kostar ett klick för mina sökord?
- Hur många konverteringar vill jag uppnå?
- Hur mycket av min tid / många produkter kan jag sälja?
Exempel:
Det är snart vinter, och jag har tagit in exklusiva vinterskor till min e-handel. Maxsumman jag kan lägga på annonsering är 10000 kronor.
Min användning av Sökordsplaneraren säger att jag i genomsnitt kommer betala 20 kronor per klick i december. Det innebär att min budget om 10000 kr kommer ge mig 500 klick!
När jag kollar på en lista av hur olika branscher konverterar på Google Ads ser jag att 3% av klicken leder till en försäljning. På 500 klick kommer jag sälja, ungefär, 15 skor. Tyvärr har jag bara 10 par vinterskor, så jag bör sänka min budget.
Sammanfattning
Kostnaden för Google Ads är inte fast. Det varierar helt beroende på din bransch och vad du är beredd att spendera. Det finns metoder för att beräkna din kostnad. Använd dessa, men missa inte att du kan få ett bättre eller sämre resultat beroende på annonsernas – eller din hemsidas – kvalitet.
Behöver du hjälp med din strategi eller annonsbudget? Kontakta Daniel Fransén så hjälper vi dig!