När du skapar en kampanj är budstrategin en av de första sakerna du väljer. Med budstrategier menas den metod du valt för att Google ska ge en ungefärlig kostnad per besökare. Budstrategin väljer du beroende på målet med din annonsering.
Här går vi igenom de övergripande kategorierna Smart Bidding och CPC-budgivning. Troligtvis är det mellan dessa du kommer välja.
Smart Bidding – fokus på konverteringar
Smart Bidding kallas en samling av fem budstrategier som grundar sig i maskininlärning. Med maskininlärningen, och tidigare datas hjälp, kan Google optimera budgivningen med ett konverteringsfokus. För att använda dessa budstrategier behöver Google tidigare data att arbeta med – så du måste ha annonserat tidigare.
De fem strategierna är: Mål-CPA, Mål-ROAS, Maximera konverteringar, Maximera konverteringsvärde och Förbättrad CPC.
För att inte uppfinna hjulet igen rekommenderar vi att ni läser vidare på Googles hemsida.
För nybörjaren är Maximera konverteringar den enklaste strategin att välja. Då kommer Google styra kostnaden per konvertering och visa annonserna till de som är mest benägna att konvertera.
CPC-budgivning – driv trafik till hemsidan
Om annonsernas huvudsakliga syfte är att generera trafik till hemsidan är CPC – kostnad per klick – det bästa alternativet. Det är även ett bra alternativ om du ännu inte fått tillräckligt mycket data för Smart Bidding.
Här finns det två sätt att annonsera. Med en automatisk budstrategi, Maximera klick, och en manuell budstrategi, Manuell CPC-budgivning.
Med Maximera klick väljer du en dagsbudget. Denna dagsbudget använder Google Ads för att maximera mängden klick du kan få. Detta är den bästa strategin för att få besökare till din hemsida – men det är upp till dig att få dem att stanna.
Med Manuell CPC-budgivning väljer du själv vad den högsta kostnaden per klick ska vara. Du har full kontroll att anpassa buden per annonsgrupp och placeringar. Den här strategin är utmärkt för dig som har bra koll på vilka annonser eller sökord som leder till att folk vill stanna på din hemsida.
Optimering och andra metoder
Oavsett vad du väljer i början kommer du märka att det inte alltid blir rätt. Då är det dags att justera och se hur du kan göra annorlunda.
Det finns även andra budstrategier som jag inte nämnt här att tänka på.
Är du ute efter att öka varumärkesigenkännligheten? Då är det bra att fokusera på exponeringar. Denna strategi används ofta på YouTube eller på hemsidor anslutna till Googles system.
Har du en reklamfilm som visas på YouTube? Då väljer du gärna CPV-budgivning. Skriv in den maximala kostnaden du vill betala för att någon tittar på annonsen.
Vill du verkligen lyckas med budgivningen?
Kontakta daniel.fransen@redcapes.se för mer information.