Att som företag ha en snygg, informativ samt funktionell hemsida ses idag i princip som en hygienfaktor. Att marknadsföra sin hemsida via kontinuerligt SEO-arbete, SEM annonser och sociala medier är ett första steg för att få människor att hitta till din hemsida men det räcker inte, när de väl besöker er hemsida vill du även ofta att det ska bete sig på ett särskilt sätt. Det kan handla om att de ska läsa en viss text, trycka på en viss knapp eller lämna sina uppgifter.

Det finns faktiskt lite knep på hur du kan tänka för att säkerställa att er hemsida är lite bättre än de flesta andra, denna artikelserie kommer behandla några viktiga delar för samt ge konkreta tips på hur du enkelt kan identifiera ett nuläge och arbeta framåt.

Hemsidan ska vara snabb!

Sverige ligger idag på sjunde plats över världens högsta snitthastighet på internetuppkoppling med 78,10 mbps i nedladdningshastighet. detta är en otrolig ökning under de senaste åren och snittet sett över hela vårt jordklot ökar konstant. Detta innebär att seg lina sällan är en anledning till att människor får en dålig upplevelse på din hemsida, utan istället handlar det om andra faktorer som solkar upplevelsen.

Utvecklingen innebär att mer högupplösta bilder samt filmer kan inkluderas på hemsidor idag än tidigare, både för att nedladdningshastigheten ökat, men även eftersom användarkraven ökat med denna och de flesta graviterar mot design som bygger på mycket bilder och rörligt material.

Vad är lösningen?

Smarta plugins som till exempel WP Super Cache till WordPress baserade hemsidor kan göra underverk för att öka hastigheten på din hemsida, trots mycket innehåll. Liknande plugins finns till andra vanligt förekommande plattformar. Det funktionen gör kan beskrivas som att den skapar en färdigpaketerad genväg för användarens dator, lite som att du besöker din favorit restaurang och hovmästaren frågar ”önskar ni det vanliga”?

funktionen gör kan beskrivas som att den skapar en färdigpaketerad genväg för användarens dator, lite som att du besöker din favorit restaurang och hovmästaren frågar ”önskar ni det vanliga”

Det är dock viktigt att minnas, hastighet är en hygienfaktor, ingen kommer berömma er för att er hemsida flyter smidigt, risken är betydligt högre att besökare kommer lämna i tystnad om det inte flyter.

För att testa hur snabb er hemsida är pröva Pingdom’s gratistest här

Optimera ert innehåll!

För mobilanvändare behöver ofta hemsidan ha en en annan disposition, eftersom de söker en annan typ av information, till exempel kontaktuppgifter eller menyer. Mobilanvändares uppkoppling är ofta sämre vilket gör att tunga mediefiler som filmer, kan vara klokt att endast visa för desktopanvändare.

Bilder

Bilder är viktigt att optimera, använd därför en väl avvägd pixelstorlek utan att använda onödigt stora bilder, mjukvara som till exempel Photoshop är användbart för att beskära bilder till optimal storlek för att både behålla krispigheten i bilden utan att generera onödigt stora bildfiler.

Hur påverkar hastigheten er SEO?

En av delarna i Googles komplexa bedömning av hemsidor baseras på hur snabbt svarstiden upplevs för användaren, detta gör att hemsidor som saknar underhåll, successivt kommer sjunka i indexeringen, vilket kan ses som en typ av sanering från Googles sida eftersom hela deras affärsmodell baserar på relevans.

Att missa hastighet i er SEO-strategi kan därför vara et fatalt misstag, utan det behöver precis som övriga delar kontinuerligt optimeras.

Undersök därför hur Google upplever er hemsida, detta kan du enkelt göra här

Undersökningar som gjorts inom både produkt- och tjänstesektorn har visat att en hemsidas användarupplevelse är en viktig faktor för både hur kunden upplever företaget, samt sannolikheten att kunden genomför ett köp, med dessa enkla tips blir du lite bättre!