Först och främst, TACK!

Jag vill först börja med att tacka alla de fantastiska människor som hört av sig till mig med feedback på del 1 i denna artikelserie om Social Selling med Linkedin som verktyg, artikeln gav helt fantastiskt gensvar och det har varit superkul att få möjlighet att besöka flera spännande företag, föreläst och utbildat i hur de kan förbättra och utveckla sina resultat med hjälp av Linkedin.

Klicka här för att läsa den!

Sedan jag skrev den första delen, har min personliga uppfattning om Linkedin som säljverktyg verkligen cementerats, jag gjorde en sammanställning förra veckan och över 70 % av alla nya kunder till Red Capes IT & Webbhjältarna kan härledas från Linkedin sedan April i år, helt galet bra!

Nu kör vi!

Din profil

Din profil är grundplåten för din egen personliga närvaro på Linkedin och bör uppdateras och förbättras kontinuerligt, jag tycker till exempel att det är superviktigt att samma språkbruk används i profilen som man använder när man träffar någon fysiskt samt försök verkligen att förenkla. Fina titlar kan vara tjusigt, men det är viktigare att din nästa möjliga kund förstår vad du kan tillföra i form av nytta/värde!

Profilbild

Att du har bild är ett absolut krav, försök också att se trevlig ut på bilden, ett leende gör oss alla vackra! Tänk att det är dina kunder som ska se bilden – skulle du träffa kund i badbyxor? Samma svar gäller om du ska använda bilden som profilbild.

Rubrik

Rubriken är den mening som definierar dig som individ på Linkedin. Här tänker jag oftast värdebaserat – vilket värde tillför du dina kunder/partners?

Återigen: tänk enkelt – ”Senior advisor and production strategy consultant” är en jättespännande titel och roll, men risken är stor att ingen kommer fråga vad det är du gör och istället riskerar du att missa affärer.

Exempel: John är bagare och driver ett bageri. De kunder John söker efter på Linkedin är företagsledare som köper in frukostfrallor åt sina anställda. Som rubrik väljer därför John: ”erfaren bröd-kreatör, fyller magarna och toppar produktiviteten hos era anställda”

”Erfaren bröd-kreatör, fyller magarna och toppar produktiviteten hos era anställda”

Sammanfattning

Din sammanfattning är den text som syftar till att få kunden – som redan, förhoppningsvis fått intresse för din rubrik (värdet i den), att mer precist förstå att du är rätt person att prata med!

Lyft fram dina nyckelkompetenser, den bransch du är verksam inom, vad du gör, hur du gör det och varför du gör det. Glöm inte att bifoga media (bilder, hemsidor, filmer, presentationer) om du har det.

Exempel: Hedwig arbetar som skomakare och är anställd på ett företag som heter Bäst Skor AB. I sin sammanfattning skriver Hedwig:

”Att vara skomakare innebär att jag hjälper mina kunder med det viktigaste de har för att ta sig fram i vardagen, sina fötter. Jag ser till att mina kunders fötter är varma, torra och bekvämt omhuldade av en sko som personen fötterna tillhör tycker ser fantastiskt snygga ut. Jag har valt att arbeta som skomakare hos Bäst skor AB eftersom jag drivs av att jobba med ett hantverk där jag dagligen får möta kunder och tillsammans göra deras vardag bättre”

Erfarenhet

Vilka företag du har arbetat på och vad du har uträttat kort och gott.

Lägg mest krut på det senaste och förklara nyttan du tillfört dina kunder, länka till företagets Linkedin-sida och glöm inte att bifoga media.

Rekommendationer

En av de kraftfullaste metoderna för att erhålla en stark närvaro för dina kunder på Linkedin är att arbeta med rekommendationer. Rekommendationer innebär att skriver, kortfattat några rader om någon annan individ på Linkedin där du beskriver ert samarbete och vad som gjorde det bra.

Jag brukar tänka på ett liknande sätt som i sammanfattningen när jag skriver rekommendationer: Vad, hur och varför jag rekommenderar personen, vi tar ett exempel till!

Exempel: Giovanni är försäljningschef på ett rederi. Efter att en stor affär har gått i hamn (no pun intended) så ber Giovanni kunden om en rekommandtion på Linkedin. Eftersom kunden aldrig har skrivit en rekommendation ber de Giovanni förklara vad han menar så han skickar följande utkast:

”Jag (kund) har haft nöjet att samarbeta med Giovanni i en affär gällande ombyggnation av skrovet på 10 av våra fartyg (VAD) Affären har gått mycket smidigt eftersom Giovanni gång på gång, bevisat att han är en av de mest erfarna säljarna av den här typen av tjänster i branschen, detta har visat sig genom ett gediget förarbete, seriösa kalkyler och bra input (HUR). Det är därför jag varmt kan rekommendera Giovanni som en långsiktig partner för alla som behöver bygga båt! (varför)”

Våga be dina kunder rekommendera dig, våga be din chef, våga be dina kollegor och våga själv att rekommendera.

Genom att optimera min egen Linkedinprofil utifrån de här enkla tipsen, och framförallt kontinuerligt arbeta med att uppdatera den och be kunder och partners om rekommendationer har jag sett mycket goda försäljningsmässiga resultat både för Red Capes IT’s räkning samt för de företag jag utbildat.

Det viktigaste är att att du prövar dig fram till vad som funkar i den roll, bransch, eller yrke du representerar samt är lyhörd för förändring och input.

Hör gärna av dig till mig om du funderar på något så ska jag försöka hjälpa dig!

Avslutar med en bild från när jag utbildade Din Webbstrateg i Social Selling!

I nästa del kommer jag gå på det absolut roligaste: GENOMFÖRANDET!

Ta hand om er så hörs vi!

Daniel Fransén

0763 81 15 77

redcapesit.se

webbhjaltarna.se

Instagram: fransend