Att koka ihop en lyckad hemsida är inte alltid det lättaste för ett företag – men WordPress finns som ett bra hjälpmedel. Samtidigt har oerhört många företag hemsidor. Från fotografer och lokala snickare till rikstäckande butikskedjor och internationella produkttillverkare. För många företagare känns det som att hemsidan inte är lyckad, och det är enkelt att känna sig lite vilsen.

”Vad är en lyckad hemsida?”

Att hitta den rätta kokpunkten för en hemsida kan ibland ta lite tid. Det går egentligen inte att göra en enhetlig lista som gör att din hemsida lyckas. Anledningen är att olika företags WordPress-hemsidor fyller helt olika funktioner.

Till en klädeskedja innebär en lyckad hemsida att hemsidan driver direkta försäljningar, medan en lyckad hemsida för en webbyrå kan vara att hemsidan ökar varumärkesigenkännligheten hos beslutsfattare. Klädeskedjan skulle gynnas av ett välutvecklat plugin som WooCommerce, medan det inte alls skulle fungera för oss på Red Capes IT.

Det som gör ditt företags hemsida lyckad är helt enkelt att den uppnår sitt mål. Frågan en bör ställa är därför inte ”Vad ska vi lägga till på vår hemsida för att den ska vara bra?” utan ”Hur ska vi se till att vår hemsida uppnår det resultat vi vill se?”.

Nedan listar vi WP-sidornas egna socker, salt och peppar, vilka hjälper dig att uppnå ett grymt resultat.

1. Våga röra om i grytan

När det är dags för en ny hemsida är det ofta så att man vill följa receptboken från A – Ö. Men precis som med matlagning så blir hemsidan oftast bättre med lite extra kärlek. Att titta på konkurrenternas hemsidor är en jättebra idé för att få idéer och att se hur man idag står sig mot dem. Det bör dock inte stanna vid ”Vad gör de bra?”

Gå istället vidare till ”Vad saknas? Hur kan vi vara bättre? Vad kan vi göra annorlunda?”

Självklart ska en WordPress-hemsida inte vara annorlunda bara för att. Det ska finnas en mening med det, och det ska gynna företaget.

Men hemsidan är riktigt lyckad om en besökare direkt inser att de nu har hamnat på rätt plats.

2. Tydliggör det ni erbjuder

Jag skrev nyss att en hemsida är lyckad om besökaren direkt inser att den hamnat rätt. Hur skulle du känna om du går in på en pizzeria som bara har sushi på menyn? Troligen vänder du i dörren och går till nästa pizzeria.

Detsamma gäller hemsidor. På din hemsida måste det direkt framgå vad det är som ert företag erbjuder.

Ta en stund och fundera på vad ditt företag eller arbetsplats gör. Kolla nu på hemsidan. Framgår det direkt? Om svaret är ja så är ni på rätt väg.

3. Matcha med resterande kommunikation

När det kommer till mat finns det många olika par. Korv med bröd, spaghetti och köttfärssås, och oxfilé med jordgubbssylt. Okej, kanske inte det sistnämnda. Och det är poängen.

Er hemsida är bara en del av den kommunikation som ni utför. Om ni har en seriös ton på hemsidan bör ni även ha en seriös ton på sociala medier. Är det superavslappnat när du, som fotograf, kommer till bröllopet? Då bör du spegla detta på din hemsida.

En hemsida, gjord med WordPress eller något annat, ska hjälpa dig uppnå de önskade resultaten. Ofta är det önskade resultat ”nöjda kunder”. Då är det viktigt att de direkt förstår hur ni förhåller er till varandra.

Samtidigt bör ni anpassa er till de olika kanalerna, utefter de målgrupper ni önskar uppnå. Men förvirra inte besökare genom en för stor skillnad i kommunikationen. Då kommer din hemsida inte bli lyckad.

Behöver du hjälp med att röra om i grytan? På Red Capes IT älskar vi WordPress och att skapa snygga, snabba samt lyckade hemsidor.

Kontakta oss på Red Capes IT för att ta reda på hur vi kan hjälpa er.

Jesper Lindahl

Jesper är marknadsstrateg och expert på Google Analytics samt Google Ads. Han jobbar även med att ta fram grymt content åt Red Capes!