Hemsidor byggs i fler etapper än vad många inser. Till en riktigt bra, unik hemsida finns det mycket bakomliggande material, bortkastade idéer och timmar lagda. Vi jobbar själva i fyra övergripande steg när vi tar fram hemsidor:

  1. Planera arbetet, ta fram en strategi, och diskutera hemsidans innehåll
  2. Ta fram wireframe och lägga det i en design
  3. Utveckla hemsidan efter att designen godkänts
  4. Testa hemsidan ordentligt innan lansering

1. Planering, strategi och innehåll – vad används hemsidan till?

Planeringen och strategin börjar redan innan vi skickat offert till en kund. Vi tittar på deras behov och bransch, och utför därefter en omvärldsanalys där vi undersöker konkurrenterna.

För att få en ordentlig uppfattning om projektets scope behöver vi mer information om hemsidans innehåll. En e-handel kräver ofta mycket mer arbete än en enkel hemsida som endast visar information om företaget. Målet med hemsidan är det viktigaste att ta i beaktning innan man går vidare till nästa steg.

Vi tar därför reda på vilken typ av sidor som behövs för att hemsidan ska kunna fyllas med rätt information på rätt platser. Det behöver vi för att veta hur många sidmallar som ska skapas.

Har det funnits en hemsida tidigare och ska den hemsidans innehåll användas? Behöver innehållet förnyas? Dessa frågor behöver få svar på tidigt då det påverkar när projektet kommer kunna levereras.

2. Wireframe och design – att bestämma UX och utseende

När vi bildat oss en uppfattning om projektets scope och innehåll påbörjas arbetet med wireframes och design. Vår wireframe byggs baserat på den strategi vi byggt upp i första steget.

Vi planerar först hur användaren ska röra sig igenom sidan, och vilka funktioner som behövs på respektive sida. Valet av funktioner görs bäst i samråd med kunden. Att ge kunden möjlighet att ge feedback i ett tidigt skede gör det enklare att spika funktioner och optimera sidans användarvänlighet.

När detta är gjort är det dags att designa hemsidan. Vissa delar i designen är oftast satta baserat på företagets grafiska profil. Det gäller färgval, typsnitt och grafiska element. Den verkliga utmaningen här är att applicera den grafiska profilen så att besökaren fokuserar på rätt delar i flödet.

Vi skickar designdokument på alla sidmallar som hemsidan innehåller, och utvärderar designen tillsammans med kund tills alla är nöjda. Valet att främst arbeta med sidmallar är för att det ska vara enklare att skapa nya sidor av samma variant. Det gör hemsidan mer enhetlig.

3. Utveckling – hemsidan skapas på riktigt

När alla är nöjda med designen är det dags att börja utvecklingen. Vanligtvis arbetar vi med CMS-verktyget WordPress, för att kunden enkelt ska kunna redigera innehåll.

Det är nu våra utvecklare skriver HTML, CSS och JavaScript. Hemsidan storlek och komplexitet påverkar hur lång utvecklingstiden är. Vi ser till att back-end (WordPress, i vårt fall) och front-end (det användaren ser) samspelar väl med varandra. Det innehåll som användaren ser ska gå att redigera av kunden när som helst.

Under den här tiden ser vi även till att hemsidan är kopplad till de analysverktyg som ni föredrar: Google Analytics och Google Search Console är bra för att förstå hur användare kommer till er hemsida. Vi hjälper även till med Google Tag Manager, vilket kommer underlätta konverteringsspårningen om ni arbetar med Google Ads i framtiden.

När utvecklingen är klar är det dags att fylla sidan med innehåll, varpå det är dags för nästa steg.

4. Testning och lansering

Att hemsidor har buggar är inte någon nyhet. Medarbetare som inte är insatta i projektet testar hemsidans funktioner. Kunden får även möjlighet att testa allting på en demosida och komma med feedback.

När hemsidan är ”buggfri” är det dags att lansera. Webbhotellet och domännamnet kopplas ihop och vi trycker på den gröna knappen. Äntligen kan alla inblandade stolt visa upp en riktigt bra hemsida.

Innan vi släpper tyglarna ser vi till att kunden förstår hur innehållet kan redigeras, och vilka delar som inte går att ändra på. Självklart finns vi nåbara så fort det är några frågor, om nya funktioner behövs, eller annat.

Vill du bygga en ny hemsida? Kontakta Daniel Fransén så hjälper vi dig!

Jesper Lindahl

Jesper är marknadsstrateg och expert på Google Analytics samt Google Ads. Han jobbar även med att ta fram grymt content åt Red Capes!