Facebook! Underbara, fantastiska Facebook. Ett mer komplext och välbeprövat sätt att nå ut till en specifik målgrupp på sociala medier är svårt att hitta. Men hur fungerar egentligen Facebook-annonsering? Vart börjar man och vad är det man behöver veta?  

I veckans artikel går vi igenom grunderna. Vi reder ut vad skillnaden på inlägg, sponsrat inlägg och en annons är för något. Vi kommer också prata om målgruppsanpassning och hur du kan tänka kring organisk trafik! I senare artiklar kommer vi gå igenom gränssnittet och Business Manager vs. Ads Manager!  

Inlägg, sponsrat inlägg, eller annons?  

Okej vi börjar med skillnaden på inlägg, sponsrat inlägg och annons – något som mycket väl kan krångla till det även för den som inte är ny på Facebook. 

Inlägg

Ett inlägg på Facebook är det du postar direkt på förstasidan. Du jobbar alltså inte med budget – inlägget blir på så sätt inte marknadsfört. Vanliga inlägg kan enbart växa organiskt och begränsas därför på så sätt att du inte kan specificera en målgrupp. Inlägget hamnar där det hamnar. Däremot kan du delvis kontrollera vart det hamnar genom att be specifika personer att gilla och dela, på så sätt är det troligare att den publik du vill nå faktiskt ser inlägget.

Såhär ser det ut när du skapar ett vanligt inlägg på Facebook.

Sponsrat inlägg 

När vi sponsrar ett inlägg tar vi det steget längre – här lägger vi till en budget och en målgrupp. Att sponsra ett inlägg är hur enkelt som helst. Du går helt enkelt in på ett befintligt inlägg och trycker “boost”. Här kan du bland annat bestämma vilka du vill nå, och hur mycket pengar du vill lägga. Ett sponsrat inlägg är perfekt om du vill blanda organisk trafik med betald marknadsföring – kanske har ett specifikt inlägg lyckats riktigt bra, och du vill att fler ska se det? Sponsra på! 

Såhär ser det ut när du sponsrar ett redan befintligt inlägg på Facebook.

Annons

Annonser! Nu börjar det bli lite mer avancerat. Du befinner dig nämligen inte längre i Facebooks vanliga gränssnitt, utan du har bytt. Annonser skapas inte på Facebook vanliga sida, utan i annonsverktyget. I annonsverktyget kan du snabbt och enkelt duplicera alla dina annonser och kampanjer, du kan styra budget på alla annonser samtidigt, skapa och anpassa olika analyser samt ändra mer eller mindre allt du vill ändra. För att komma hit behöver du ha särskilda behörigheter. 

Såhär ser det ut i Ads Manager där du skapar annonser.

Organisk räckvidd?

Du har säkert hört talas om organisk räckvidd, organisk trafik och så vidare i olika sammanhang. Det innebär kort och gott att nå ut till människor utan att sponsra och marknadsföra ett inlägg. Att växa organiskt är lite knepigt, men otroligt användbart och faktiskt rätt kul om man kommer igång med det. 

Svara på kommentarer

Ett bra sätt att komma igång är att svara på kommentarer – Facebook älskar när vi interagerar och kommer på så sätt att behandla ditt inlägg fördelaktigt. Det är dessutom otroligt trevligt att svara på kommentarer. 

Målgruppsanpassa budskap

Det gamla vanliga: lär känna din målgrupp! Det blir så mycket enklare då. Om din målgrupp gillar det du publicerar är det nästan garanterat att det kommer gå bra för ditt inlägg. Målgruppsanpassning är viktigt att tänka på både i text och bild. 

Bjud in

Har du fått många gillamarkeringar på ett inlägg som gått bra? Bjud in alla som gillat till din sida! Det är ett perfekt, och otroligt enkelt samt effektivt, sätt att öka ditt följarantal.

Engagera

Sist men inte minst, se till att engagera dina följare! Fråga frågor, skapa roliga tävlingar och så vidare. Det skapar genast engagemang! Dessutom skapar det en positiv bild av er.