Många företag som inte fokuserar på e-handel har oftast lokala kunder. Ett missförstånd flera har gäller hur man endast marknadsför till sina lokala kunder. Måste jag skriva ”Jönköping” i titeln för min frisörsalongsannons, eller finns det ett annat sätt?
Målgruppsanpassning är viktigt – men målgruppen stannar inte vid användarens kön, ålder eller intressen. Deras geografiska plats är lika viktig.
Så här gör du en geografisk målgruppsanpassning:
Så gör du för geografisk placering
Här får du en förklaring om hur du går tillväga, steg för steg:
- Skapa en ny kampanj
- Scrolla ner till ”Inriktning och målgrupper” och gå till ”Platser”
- Välj ”Ange en annan plats” och skriv din önskvärda plats
- Misstänker du att din avgränsning inte når ut till alla du vill? Gå till avancerad sökning.
- Använd radien eller lägg till fler platser för att se var din annons visas
Varför du ska tänka geografi
Det handlar inte om att ta dig tillbaka till geografilektioner i skolan. Nej, geografin är viktig för att du inte ska slösa pengar. Låt säga att du driver en frisörsalong i Jönköping. 90% av dina kunder kommer vara från närområdet, många stammisar, några på kortvariga besök.
Personer från Umeå kommer inte att lockas till din frisörsalong. Du kanske har några stammisar från Stockholm som råkat förbi någon gång, men troligtvis lär du inte fånga några nya kunder därifrån. Varje gång din annons klickas och visas för personer som har 0% chans att konvertera har du kastat bort pengar.
Genom att geografiskt placera Google Ads-annonserna i Jönköpings närområde kommer du nå ut till personer som vill klippa sig här. Dessa personer är mer benägna att konvertera, och du kommer se ett mycket bättre värde från din annonsering.
Glöm alltså inte bort att tänka på geografi när du ska börja annonsera. Det är viktigt.
Behöver du hjälp med Google Ads?
Kontakta Daniel Fransén så hjälper vi dig!