Formulärtillägg, eller lead form extensions, är ett av de senaste tilläggen i Google Ads söknätverk. Tillägget har bara funnits sedan mitten av oktober, men verkar vara en lovande metod för att skapa nya kontakter.

Tanken är att formulärtillägget ska göra så att dina annonser konverterar bättre i mobilen, men att de som ser annonsen inte behöver klicka sig in på din sida. Det är du som kontaktar dem.

Vad är ett formulärtillägg?

Precis som namnet formulärtillägg antyder är det ett formulär som läggs till på dina sökannonser i mobilen. Tillägget syns under annonsen, vilket ger dina användare möjligheten att delge sin kontaktinformation direkt på söksidan.

Likt andra tillägg i mobilen kommer din annons ta större plats på skärmen, och du får en tydlig CTA-knapp i annonsen. Eftersom det är ett vanligt tillägg kommer det inte att visas hela tiden – så varje person som ser din annons kommer inte see formulärtillägg.

Formulärtillägg kan du skapa för kampanjtypen Potentiella kunder. Den kampanjtypen använder man när kunder som kontaktar en kan tänkas bli en kund. Tillägget är alltså inte till för e-handlare, utan advokatbyråer, webbyråer, mäklarfirmor och företag som renoveringsföretag nyttjar dessa bättre.

Hur skapar man formulärtillägg?

Att skapa formulärtillägg kräver inga särskilda kunskaper, utan du kan följa 10 enkla steg.

  1. Välj ”Potentiella kunder” och sedan ”Sök” som din kampanjtyp.
  2. Gå till tilläggen och lägg till ett ”Formulärtillägg”
  3. Välj nu en uppmaning. Google ger dig en lista att välja mellan. Skriv en beskrivning. Det är detta som kommer synas direkt i annonsen.
  4. Skapa formuläret genom att ge det en rubrik och beskrivning.
  5. Välj vilka rutor som mottagaren kan fylla i. Du kan välja namn, epost, telefonnummer och postnummer.
  6. Länka din sekretesspolicy, som beskriver hur du behandlar personuppgifter.
  7. Lägg till en bakgrundsbild i det liggande formatet 1,91:1. Oroa dig inte om det inte är exakt – du´kan beskära direkt i Google Ads.
  8. Skriv ihop den text som ska synas efter formuläret är inskickat. Vanligtvis något i stilen med ”Vi kontaktar dig inom xx timmar”.
  9. Lägg till en CTA-knapp som syns under texten för steg 8
  10. Skapa resten av kampanjen som vanligt. Om du redan har en kampanj kan dölja dessa steg genom att gå till kampanjens Ads-sida, välja ”annonser och tillägg” i vänstermenyn, och lägga till en annons.

Vill du börja annonsera på Google? Kontakta Daniel Fransén så hjälper vi dig!

Jesper Lindahl

Jesper är marknadsstrateg och expert på Google Analytics samt Google Ads. Han jobbar även med att ta fram grymt content åt Red Capes!