Många av våra kunder använder den här speciella tiden för att förflytta sin fysiska butik online eller optimera sin befintliga onlinebutik. Här är några användbara tips som vi har lärt oss genom åren tillsammans med de många E-handels-hemsidor som vårt team har byggt eller förbättrat.
Att följa dessa tips kommer säkert att ge dig en tankeställare för att framgångsrikt flytta din butik online!
En bild säger mer än tusen ord!
Bilder är hur användare bläddrar i butikens produkter. Utan tvekan borde de vara högkvalitativa foton på dina produkter.
Se till att du också följer dessa riktlinjer:
- Ta dina bilder i ett väl upplyst utrymme med mycket naturligt ljus.
- Dina produkter ska stå framför en avskalad, enkel bakgrund, proukdten ska vara i fokus!
- Använd mer än en bild per produkt, som visar den från olika vinklar eller används på olika sätt
- Visa upp produkten som används. Till exempel, om din produkt är hundkläder, visa en hund som bär kläderna. Detta ger en verklighetsupplevelse och hjälper shopparen att få en känsla för hur produkten ska användas.
- Bilderna bör också vara enhetliga i alla dina produkter. Det betyder att du bör ta dina bilder på en liknande bakgrund med liknande belysning för alla dina produkter. Detta gör att din webbutik ser ren och organiserad ut.
Se till att du har en snabb och tydlig översikt över produkten
Produktöversikt ger dina kunder snabb tillgång till produktförhandsgranskningen, så att de kan lägga till produkten i kundvagnen med ett enkelt klick, utan att ladda om sidan. Detta hjälper kunder att jämföra en massa produkter samtidigt och gör deras shoppingupplevelse snabbare, enklare och smidigare!
Välorganiserade produktkategorier
Kalla dem samlingar, kalla dem kategorier, kalla dem sektioner, vad du än kallar dem, dina produktkategorier bör vara väl genomtänkta och efterlikna den shoppingresa som du förväntar dig att användaren önskar att ta.
Att organisera dina produkter för dina kunder ökar verkligen hur enkelt dina kunder hittar det de letar efter.
Jag är säker på att du redan har ett organisationssystem för att spåra inventering. Lägg det åt sidan, och istället, kom till detta från din kunders perspektiv. Dina produkter ska kategoriseras och vara lätta att hitta för dem!
Produktvariationer bör vara kopplade till varandra
Säljer du samma skjorta i tre olika färger?
Samma chips i fem olika smaker?
Din kunder ska kunna välja färg, smak och / eller annan variant av valet från produktvyn eller till och med produktens snabbvy.
Detta hjälper din kund att få en bättre upplevelse och hjälpa dem att hitta det de letar efter snabbare.
Erbjud populära betalningsleverantörer och erbjud mer än ett sätt att betala
Det finns inget värre för din kund än att göra sig redo att köpa en produkt online bara för att komma till kassan och inse att din betalningsleverantör inte accepteras!
Se till att du tillhandahåller populära betalningsleverantörer, som att acceptera alla större kreditkort, och överväga att erbjuda en andra betalningsmetod för alla fall. Kreditkort, Klarna och Paypal är tre vanliga betalningsalternativ att erbjuda.
Erbjud gratis frakt!
Att ta betalt för frakt kan verkligen avskräcka en kund från att ta steget och göra köpet. De har redan funderat på att köpa från din webbplats och tagit sig hela vägen till kassan – överraska inte där dina kunder med en oväntad fraktavgift.
Att bibehålla en stadig kostnad från produktsidan till kassan ökar sannolikheten att fullfölja köpet.
Naturligtvis måste någon betala för frakt, men istället för att debitera frakt till din kund i slutet av sin shoppingupplevelse, ta med fraktavgift i drift, strategi och prissättning av dina produkter.
Genom att erbjuda dina kunder att ”spendera 500 kronor och få gratis frakt” kommer det att driva dem att spendera mer för att nå målet för gratis frakt och hjälper dig att täcka kostnaderna för att få produkten till dem.
Glöm inte att marknadsföra din gratis frakt så att kunderna kan bli lika glada över det som du!
Inga övergivna kundvagnar!
Mer än 70% av kunderna överger vagnen i kassan. En övergiven vagn betyder att dina kunder har lagt till produkter i kundvagnen och gett dig deras e-post eller andra spår, men inte riktigt fullföljt köpet.
Du har nu kanske dina övergivna kundshoppares e-postadresser eller kan nå dem via re-targeting och kan använda detta som en marknadsföringsmöjlighet. Dessa kunder hade för avsikt att köpa. De var så nära att ta steget att de med ett lite motivation i form av ett erbjudande kan övertygas om att avsluta köpet.
Detta kan vara så enkelt som att skicka ett e-postmeddelande ”Glömde du något” till din kund!
Eller ta det ett steg längre och erbjud dem rabatt på deras kundvagn som går ut om 24 timmar. Detta kommer att locka dem ytterligare att vidta åtgärder och göra det i rätt tid!