Genom att använda annonstillägg kan du se ett förbättrat resultat i dina annonser.
Sökannonser består vanligtvis av rubriker, hemsidans webbadress och beskrivningar. Men du har säkert märkt att annonser ofta har ytterligare information, som CTA-knappar för samtal, länkar till undersidor och mer. Denna information kallas för annonstillägg.
Här går vi igenom några av annonstilläggen som finns och när du ska använda dem.
Platslänkstillägg – led personer till olika delar av hemsidan
Platslänkstillägg består av länkar under din annons. Länkarna ska leda till specifika delar av din hemsida, vilka mottagaren kan tänka sig besöka. En webbyrå som oss skulle i en generisk annons länka till vår produkt, case- och kontaktsida.
Använd dessa när dina besökare kan tänkas vilja leta runt på din hemsida innan de konverterar. Tror du att din besökare vill veta din butiks öppettider? Länka till dina öppettider!
Samtalstillägg
Samtalstillägg är utmärkta för det företag som vill få kontakt med en kund. Genom samtalstillägg kan kunden ringa direkt från annonsen, utan att behöva gå in på sidan.
Du skriver in det telefonnummer du vill att mottagaren ska nå dig genom, och numret dyker upp under annonserna på mobilen.
Samtalstillägg är självklara för alla som ser telefonsamtal som en nyckelkonvertering i sina annonser. Det kan vara allt från advokatbyråer till frisörer.
Adresstillägg
Ofta googlar folk för att hitta något i sin närhet, som restauranger i större städer. Med ett adresstillägg kan den som googlar se avståndet, en karta eller adressen till ditt företag.
Det här är jättebra för annonser där du siktar på att få folk att besöka din butik.
Pristillägg
Ett pristillägg innebär att priset för något visas under din textannons. Om du har produkter eller tjänster som under kampanjperioden har ett fast pris är pristillägget en utmärkt metod för att öka försäljningen.
Med ett pristillägg kan besökaren snabbt se priset för att klippa sig eller det otroliga erbjudandet på robotgräsklipparen.
Formulärtillägg
Formulärtillägg är ett nytt tillägg som visar stor potential. Precis som samtalstillägget handlar det om att knyta snabb kontakt med mottagaren av din annons.
Du väljer mellan ett antal olika uppmaningar som Lämna ett prisförslag eller Registrera dig. Därefter skriver du en liten text för att beskriva vad de kan förvänta sig.
Baserat på vad du väljer får kunderna möjlighet att skriva sitt namn, telefonnummer, epost och postkod. Det här kan användas för företag som lämnar offerter, eller om du vill locka folk att signa upp till ditt nyhetsbrev med bra erbjudanden.
Vill du komma igång med Google Ads?
Kontakta Daniel Fransén så hjälper vi dig!