Den 14 november i år öppnades dörrarna för Social Media Week: London (SMW) där temat var ”Closer”. Temats syfte var att utforska konflikten mellan gemenskaper och individer. På agendan fanns över 80 olika event där allt från sociala medier, dataanalyser till hur storytelling utvecklats diskuterades.

Bland talarna fanns flera från världens största hemsidor, som LinkedIn, Facebook och Reddit. SMW har event i över 25 städer runt jorden och runt 75000 besökare varje år. Hela 73% av de som besöker SMW är mellan 21-35 år och 66% är kvinnor. Som ett event är det en utmärkt plats att träffa fantastiska, kunniga människor; men fokuset ligger på scenen och de lärdomar man tar med sig. För dem som inte kan närvara sammanfattas det mesta i artiklar på SMW.news.

Trots SMWs fokus på sociala medier så finns det mycket att lära om hur vi bör tänka när vi skapar hemsidor och marknadsstrategier. För många företag är de sociala medierna inte bara kanaler för att skapa brand awareness – de är också hemsidans armar, ämnade att fånga och dra in nya kunder.

Ett exempel är föreläsningen Why Brands Need To Start Behaving Like Creators To Reach Global Fame av Saskia Jones. Hon talar om hur företag som försöker skapa viralt innehåll genom att se vad som varit populärt ofta kommer sent ut – det kan ta uppemot 50 dagar från att något blivit populärt till att det når oss byråer.

Från Saskia Jones uppmaning att sluta tänka viralt kan vi ta med oss att företag, istället, bör utveckla sina plattformar genom att skapa bra och högkvalitativt innehåll. Det ger en större chans till att innehållet på en hemsida faktiskt blir intressant för rätt individer och därmed börjar delas.

Föreläsningar av både Facebooks Dan Robinson och LinkedIns Jason Miller visar på vikten av att vara autentisk, äkta, när man skapar och delar innehåll. Dan Robinson menar att betydelsefull interaktion mellan företag och kunder leder till fler lojala kunder, medan Jason Miller säger att innehåll som delas av anställda på LinkedIn får betydligt fler klick. Detta för med sig frågor och tankar om hur hemsidor ska byggas upp:

Bör fler hemsidor personifieras med hjälp av tekniker som storytelling? Vilka är de bästa metoderna för att skapa fler betydelsefulla interaktioner mellan kunder och företag?

Social Media Week: London har gett oss dessa och många fler saker att tänka på. Nästa stora ”Flagship”-event är i New York med start 30 april och 2019 års tema Stories. Betydligt närmre oss i Sverige är eventet i Köpenhamn den 25 februari. Vi på Red Capes väntar spänt!

Daniel Fransén