3 betydelsefulla möjligheter för ditt varumärke under Corona-pandemin

Situationen som råder just nu har blivit någon typ absurt normaltillstånd.

Att vi inte kan träffas i samma utsträckning och därför inte kan möta vänner, familj, kunder och leverantörer fysiskt har blivit det nya (o)normala.

Människor runt oss bär ansiktsmasker, många går tragiskt nog bort i sviterna efter sjukdomen Covid19 alla funderar på framtiden.

Klyschan gör gällande att kris betyder möjlighet, därför vill vi med denna artikel lyfta 3 möjligheter för dig att lyfta ditt företags varumärke trots dessa dystra och osäkra tider

Hjälp andra osjälviskt – våga ta positionen som stöttepelare

I situationer av kris finns det en viktig roll att ta, att vara den aktör som vågar agera osjälviskt och hjälpa andra.

Våga visa att du prioriterar långsiktiga relationer före kortsiktig vinstmaximering eller besparing.

Tips på aktiviteter för att göra detta kan till exempel vara:

• Förstärkt innehållsmarkandsföring där du ger bort värde och insikter som under ”vanliga omständigheter” kostar pengar.
• Våga genomföra kampanjer eller riktade erbjudande med syfte på att stötta de som har det svårast.
• Använd ditt nätverk för att hjälpa andra med deras behov.

Krisen kommer blåsa förbi, vi kommer klara detta som samhälle och mänsklighet.

Om du nu odlar en position för ditt varumärke att du i dessa mörka tider ger värde och sprider ljus kommer det gynna dig på sikt, vi lovar.

Betald marknadsföring är billigare

Många företag väljer att kasta sig på bromsen i tider som dessa, rätt eller fel, skalpellen riktas ofta mot marknadsavdelningen där många ser snabb möjlighet att spara pengar.

Ta vara på möjligheten och gör det till din fördel att betalda annonser därför är billigare.

Flera av de största plattformarna för just dessa. Nyttjar ett auktionssystem som helt enkelt blir billigare för dig när färre vågar och vill satsa på marknadsföring

Tips på aktiviteter för att göra detta kan till exempel vara:

• Kolla igenom prisskillnad på de plattformar ni brukar använda för betald marknadsföring
• Hör av er till lokal media, både för att stötta dem enligt föregående punkt och på samma gång utröna om det finns möjlighet att exponera ert varumärke i till exempel radio eller tidning till bättre pris

Sälj din kompetens som utbildning

Sidomannen som råder gör att många människor blir tvingade att börja tänka i nya banor kring sina karriärval och sin egen utveckling.

Vad som kan börja som en permittering kanske helt krasst innebär att du behöver påminna företaget du arbetar på varför de ska fortsätta investera i dig genom att höja din egen kompetens. Detta gör det till en stor möjlighet för dig att börja produktigera din egen kompetens och sölja som digitala kurser på en plattform som till exempel Distansakademin

Tips på aktiviteter för att göra detta kan till exempel vara:

• Sätt upp Gratis Webinarier där du berättar om insikter från din bransch som du tror kan vara av värde för din målgrupp
• Skriv ner det vanligaste dina kunder frågar om och dela i dina marknadsföringskanaler

Behöver du hjälp med att skapa en strategi som fungerar för just ditt företag? Kontakta Daniel Fransén så hjälper vi dig!