De flesta handelsföretag hamnar någon gång i en sits där de behöver en ny hemsida, med ett nytt system för att hantera kundernas ordrar. I WordPress är det överlägset mest populära systemet WooCommerce, som bland annat har integrationer med betal- och faktureringstjänsten Klarna. Men vi ska inte träda på gammal mark, om du vill veta mer om vad WooCommerce är kan du läsa vår tidigare artikel: Vad är WooCommerce?

I kort kan man säga att WooCommerce är en tjänst som gör det så enkelt och säkert som det kan bli att starta en webbshop på WordPress. Webbshoppen kan sättas upp för att fungera från prenumerationstjänster online till fysiska varor som skickas ut till kunden.

I denna artikel kommer vi tipsa om fem viktiga saker att tänka på innan ni sätter igång, oavsett vad som säljs och hur det görs.

1. Välj domän och hosting

Att välja domännamn är oftast det enklaste ett etablerat företag kan göra – troligtvis har de redan tillgång till ett. Allra oftast är domännamnet detsamma som företagsnamnet, och troligtvis är det även den vägen som ni tagit eller kommer ta. Men ett domännamn kan även baseras på produkten man säljer. Fundera över vad som passar bäst för er och den marknad ni befinner er i.

Visst är det möjligt att hosta din affär på WordPress.com – men det är inte ett måste, och det är inte alltid det mest optimerade alternativet. Tänk på hastighet, kundtjänstmöjligheter och serverns upptid när du väljer hostingalternativ. På Red Capes IT erbjuder vi två olika hostingpaket och tre supportpaket – skicka iväg ett mejl så kan vi berätta mer om våra tjänster.

2. Välj en design

Som ni säkert vet är konkurrentanalys oerhört viktigt för att veta hur man ska placera sitt företag. Det första som ska göras innan man lanserar en WooCommerce-butik är att faktiskt utveckla den och ge den ett utseende. Då är det bra att ta en titt på hur konkurrenternas e-handelsbutiker ser ut. Vad är det ni tycker att de gör bra? Vad ser ut att inte fungera eller vara onödigt krångligt? Lägger de några produkter i fokus, eller får alla samma utrymme?

Välj en väg att gå och notera hur ni vill att er hemsida ska se ut. Om ni inte själva vet hur ni ska få butiken att se ut som ni vill, då anlitar ni en webbutvecklare. Webbutvecklaren tar tillsammans med er och skapar en hejdundaraffär!

3. Välj betal- och faktureringsmetod

Kundens trygghet och säkerhet är det viktigaste när det kommer till att välja en betalmetod. Tidigare har jag suttit med att konverteringsoptimera en hemsida som var en prenumerationstjänst, som hade en krånglig betalningslösning. Lösningen avskräckte potentiella kunder från att prova på tjänsten, och deras utvecklare hade problem med att få betalningssystemet att fungera. När vi bytte till WooCommerce gick det direkt bättre – utvecklarna förstod genast hur allt satt samman och vi hade betydligt smartare faktureringslösningar att välja mellan. När kunderna kände sig trygga så kunde de tänka sig att prova på tjänsten. Bland annat Klarna, ledande i Sverige, har jättebra kopplingar till WooCommerce.

Detta är bara tre av många saker att tänka på när du ska starta en ny e-handel. Dessa är grundläggande delar som måste bli rätt för att ni ska lyckas. Om er hemsida inte är tillräckligt snabb eller har ett dåligt domännamn så kommer ni aldrig synas på Google. Om er e-handel har en kass design så kommer ni sälja färre produkter. Om era kunder inte förstår er faktureringsmetod så kommer de gå till konkurrenten.

Behöver du hjälp med att starta din e-handel via WooCommerce? På Red Capes IT älskar vi WordPress, WooCommerce, och bra hosting.

Kontakta oss på Red Capes IT för att ta reda på hur vi kan hjälpa er.

Jesper Lindahl

Jesper är marknadsstrateg och expert på Google Analytics samt Google Ads. Han jobbar även med att ta fram grymt content åt Red Capes!