Recept för att lansera ett nytt varumärke
Jobcenter
Jobcenter är en tjänste- och bemanningsfranchise som arbetar inom flera verksamhetsområden: rekrytering, bemanning, matchning och utbildning.
Red Capes har varit med från början och helt byggt upp Jobcenters varumärke genom grafisk design och strategi. Vi har även utvecklat deras webb och satt upp deras IT-miljö och interna kommunikationsstruktur.
Brief (mål/syfte)
Jobcenter kom till Red Capes för att helt bygga upp sitt varumärke och sin strategi. De ville ha en logotyp, grafisk profil, ny webbplats och hjälp med sin marknadsstrategi. Det viktiga var att varumärket skulle stämma överens och kännas självklart i den traditionsenlig branschen. Projektet är ett helhetsprojekt där vi helt utvecklat Jobcenters digitala närvaro. Vi samarbetar fortfarande tätt ihop med Jobcenter och har satt dem på kartan genom:
- Att bygga en stark, stilren grafisk profil med en tidslös och traditionell design
- Att utveckla en hemsida där alla jobb som administreras via Jobcenter syns
- Drift och utbildning i hur medarbetarna ska använda LinkedIn för att öka engagemang och bygga sina nätverk
- En tydlig uppsättning av deras IT-miljö så att kommunikationen mellan olika verksamheter fungerar väl
- Kontinuerligt arbete med framställning av grafisk material till tryck och digital användning
Produkter vi använt
Showcase
Drift av LinkedIn
För ett företag inom tjänste- och bemanningsbranschen är det viktigt att befinna sig där andra företag finns. Det är viktigt att vara närvarande och att se till att Jobcenter är top-of-mind.
En oerhört viktig platform är självklart LinkedIn, där vi med stor succé hjälpt Jobcenters medarbetare att bygga en stark närvaro. Vi har tillsammans tagit fram en strategi för att Jobcenter ska nå ut till rätt personer vid rätt tidpunkt. På så sätt ökar vi engagemang för Jobcenter och deras tjänster.
Vi har gjort detta genom:
- Att ta fram en innehållskalender som beskriver vad som ska skrivas
- Drifta medarbetares konton för att se till att innehållskalendern följs
- Utbilda Jobcenters personal i hur de ska arbeta med LinkedIn
Showcase
Från strategi till genomförande
När vi började att arbeta med Jobcenter fanns inte mycket att arbeta med. Det fanns passion, vilja och kunskap. Det som saknades var ett starkt varumärke och hur man strategiskt skulle arbeta med det. Därför tog vi fram ett varumärke och en strategi.
Men en strategi är en sak – det måste också omsättas i praktiken. Där är vi stolt aktivt delaktiga i Jobcenters arbete. Bland annat har vi:
- Gjort en layout åt deras franchisehandbok
- Skapat flyers och posters
- Ritat upp mock-ups på beachflaggor
- Fotograferat deras personal
Resultat
Vi har varit med Jobcenter från början och tagit fram deras grafiska profil, logga, hemsida och marknadsstrategi. Resultatet är bra och Jobcenter expanderar hela tiden till nya marknader.
Integrationen mellan Jobcenters hemsida och ansökningssystemet Workbuster fungerar utmärkt och ger arbetssökande en bra överblick av aktuella tjänster. Hemsidan är också välanpassad till alla plattformar, och designen ger ett seriöst intryck.
Den grafiska profilen fungerar väl. Den gör sig bra både digitalt och i print, och Jobcenter upplevs som ett naturligt företag i branschen. Det kontinuerliga samarbetet där vi designar grafiskt material fortsätter starkt, och kunden är nöjd med arbetet.
IT-miljön Red Capes byggt upp åt Jobcenter i Slack och Office 365 används flitigt. Vi har en bra dialog och ansvarar för att allt fungerar som det ska.
Arbetet och driften av Jobcenters LinkedIn-konton är en succé. Vi följer och tar fram en klar innehållskalender, med vilken vi lyckas skapa bra och kvalitativt engagemang på deras profiler.