Idag är det endast tre dagar kvar till julafton. Veckans blogg här på Red Capes IT blir därför lite annorlunda. Julhelgen har – när denna artikel publiceras – påbörjats. För många av oss på kontoret innebär det hemresor och att umgås med nära och kära. Det innebär också Kalle Anka, julskinka, presenter och fyrverkerier. Det innebär generositet och glada miner.

Det innebär att Red Capes IT avslutar ett underbart lyckosamt år, fyllt av hårt slit och arbete. Fyllt av både lärdomar och lyckade projekt. Vi har alla en oerhört spännande tid framför oss, år 2019.

Men detta är inte vad artikeln ska handla om. Istället vill jag belysa hur den moderna tekniken och media har tillåtit online-personligheter och content creators att samla in pengar till goda ändamål.

Intressanta välgörenhetskampanjer

En digital trend som är oerhört fascinerande och positiv är mängden välgörenhetskampanjer. Att välgörenhetsföretag gör en extra push i december har aldrig varit en hemlighet. Men idag ser vi också en annan push, som inte drivs av välgörenheter eller företag som tänker CSR. Jag ger några exempel som dykt upp på min radar:

Yogscast Jingle Jam

I hela sju år har brittiska influencer- och youtubergruppen Yogscast hållit i ett årligt event under december månad. Varje dag i december gör de en livestream på streaming-hemsidan Twitch, där alla intäkter oavkortat går till välgörenhet.

Tillsammans med onlinebutiken Humble Bundle och många spelutvecklare bjuder de in sina tittare att ge 300 kronor till välgörenhet. Hittills i år har Yogscast fått in över 27 miljoner kronor.

Worldbuilders

Fantasyförfattaren Patrick Rothfuss debuterade år 2008 och upptäckte direkt att han började få ett följe online. Han valde då att hålla en tävling.

Om hans följare donerade pengar till hans favoritvälgörenhet – Heifer International – så slängde han deras namn i en hatt. Det namn han drog ur hatten fick böcker från Rothfuss egna samling. Detta blev mer lyckat än han förväntade sig, och han startade organisationen Worldbuilders för att hjälpa honom året därpå.

I november varje år har Worldbuilders tävlingar och dragningar där donerarna kan vinna priser från sina favoritförfattare.

Yogscast Jingle Jam och Worldbuilders är två välgörenhetskampanjer, drivna av folk med hjärtan, som jag känner till. På Facebook kan ni också ha noterat välgörenhetsfunktionen – där människor önskar sig pengar till sina favoritvälgörenheter.

Tekniken och det moderna medielandskapet har förbättrat möjligheten för människor att uppmuntra varandra att samla in till välgörenhet. Vi förväntar oss att denna utveckling och trend fortsätter under de kommande åren.

Det var allt från mig och oss på Red Capes IT.

Vi önskar er alla en riktigt god jul!

Jesper Lindahl

Jesper är marknadsstrateg och expert på Google Analytics samt Google Ads. Han jobbar även med att ta fram grymt content åt Red Capes!