Shopping-annonser är en utmärkt metod för e-handlare att öka sin försäljning. Dessa annonser dyker upp när Google-sökare letar efter produkter som du säljer. Med en enkel sökning syns din produktbild, priset och produktnamnet direkt på Googles framsida.

Annonserna syns också i Googles Display-nätverk och på diverse webbplatser. Shopping-annonser är alltså ett riktigt bra sätt att nå ut till kunder direkt intresserad av dina produkter.

Här går vi igenom hur du kommer igång och varför din e-handel bör finnas på Google Shopping.

Kom igång med en Shopping-kampanj

Det finns två huvudsakliga steg i att starta en Shopping-kampanj. Först behöver du sätta upp produktdata i Google Merchant Center, och därefter välja hur du vill annonsera.

Google Merchant Center

Google Merchant Center är den plats där du lägger in all din produktdata och övrig info om företaget.

Ett Google Merchant Center-konto är gratis, och du får möjlighet att lägga upp dina produkter så att de syns på Googles plattformar. Oavsett om du planerar att annonsera med Shopping eller inte är det ett smart drag att lägga in produkterna här.

Skapa ditt konto och följ instruktionerna för att lägga in dina produkter på bästa och snabbaste sätt.

Varianter av Shopping-annonser

Det finns tre varianter av Shopping-annonser att ta hänsyn till och välja mellan:

  • Shopping-annons med produkt skapas direkt från din data från Merchant Center, och debiteras per klick på produkten.
  • Framhävda Shopping-annonser skapas genom att gruppera produkter med varandra. Mottagarna får garanterat se flera av dina produkter samtidigt, och får därmed välja vilken som är mest intressant. Annonsen kostar per engagemang. Ett engagemang räknas som att användaren expanderar din annons och har den öppen i 10 sekunder eller mer.
  • Lokala katalogannonser är egentligen bäst för den som också har en fysisk butik. Det är bra om du vill meddela att du har produkter i lager, och att personer är välkomna förbi den fysiska butiken. Produkterna visas som en ”katalog” med flera produkter i Googles Display-nätverk (på hemsidor). Kostar per engagemang till annonsen. Ett engagemang är när användaren har scrollat halva annonsen, trycker på en produktlänk, eller går till din hemsida.

Varför du ska använda Shopping-annonser

En lyckad e-handel är en e-handel som syns. Om ingen ser dina produkter kommer ingen köpa dem.

När det kommer till annonsering av en e-handel är Shopping en av de bästa synliggörarna. De som klickar på annonsen har sett produkten och priset, och är troligen direkt intresserade av att köpa produkten.

Denna extra synlighet, och extra vilja från besökare att köpa produkten du säljer, är ett nyckelsteg i en bra Google Ads-strategi för en e-handel. Men det innebär inte att du helt bör undgå andra annonser.

Om du annonserar med Sök-annonserer och Shopping-annonser samtidigt kan båda synas vid samma sökningar. Det ökar chansen att du lyckas plocka upp dina sökare.

Vill du komma igång med Shopping-annonser?
Kontakta Daniel Fransén så hjälper vi dig!

Jesper Lindahl

Jesper är marknadsstrateg och expert på Google Analytics samt Google Ads. Han jobbar även med att ta fram grymt content åt Red Capes!